Historie Hudební školy YAMAHA v České a Slovenské republice
Hned po změně společenských podmínek v listopadu 1989 začaly do České republiky proudit spolu s dalším zbožím spotřební elektroniky v nebývalé míře i elektronické hudební nástroje. Především keyboard, dříve známý jen malé skupině odborníků se stával stále populárnějším a vzhledem ke své ceně vskutku lidovým hudebním nástrojem. Elektronické hudební nástroje byly oblíbené zvláště mezi mladými lidmi, především pro své široké možnosti hudebního využití.
Je proto pochopitelné, že se Hudební školství YAMAHA, které vstoupilo do České republiky v roce 1994, setkalo s širokou odezvou veřejnosti. Později se výrazně rozšířilo jak spektrum nabídky o další nástroje, tak i věkové kategorie.
V roce 1996 byla zahájena výuka hry na kytary a zobcové flétny a velkému zájmu veřejnosti se těší i programy pro předškolní děti První krůčky k hudbě a Rytmické krůčky. Od roku 2000 nabízí Hudební školy YAMAHA programy Popular Music School - výuku na elektrickou kytaru, basovou kytaru a populární zpěv.
Nejnovějším programem Hudební školy YAMAHA je program Robátka, který od roku 2003 nabízí rozvoj hudebních předpokladů pro děti již od 4 měsíců.
Programy Hudební školy YAMAHA jsou v ČR a SR využívány na více než 200 pobočkách a navštěvuje je přes 10 000 žáků.
Koncept vyučování v Hudebních školách YAMAHA
pedagogické zásady v Hudebních školách YAMAHA jsou určovány následujícími faktory:
- inspirace rozvojem řeči
- otevřená metodika skupinové výuky
- podpora kreativity
Inspirace rozvojem řeči
rozhodujícím způsobem určuje koncepci výuky v Hudebních školách YAMAHA. Dítě se učí mateřskou řeč přirozenou nápodobou. Ve vývoji a diferenciaci dětského sluchu dochází mezi čtvrtým a šestým rokem k obrovskému kvalitativnímu posunu, který má srovnatelný význam jak pro rozvoj řečových předpokladů tak i pro hudební rozvoj. Proto Hudební školy YAMAHA kladou velký důraz na hudební vývoj dětí předškolního věku. Význam této životní fáze pro další rozvoj hudebních a intelektuálních schopností můžeme jen stěží docenit.
Otevřená skupinová výuka
tvoří důležitý podíl naší vyučovací koncepce. Žáci se na hodině v přehledných skupinách učí společně a současně jeden od druhého. Společné provozování hudby je důležitou součástí výuky, komunikativní vyučovací atmosféra a prostředí snižují nátlak na výkon a stres.Výraznější schopnosti talentovaných žáků obohacují tvůrčím způsobem učební proces.
Podpora kreativity
má pro pedagogiku Hudebních škol YAMAHA mimořádný význam. Pochopení a zvládnutí pravidel hudebního systému je předpokladem pro tvůrčí hudební činnosti a kreativní vyjádření vlastních hudebních myšlenek.
Speciálně vyškolení hudební pedagogové dávají žákům dostatečný prostor pro jejich přání a podněty. Obsah vyučování doplňují improvizace, aranžování a další kreativní techniky. To vše probíhá za předpokladu respektování specifik různých hudebních stylů a žánrů. Samozřejmostí je využívání moderního učebního software, jenž představují CD s doprovody a multimediální programy. Tento moderní učební software napomáhá žákům zvládnout nácvik nových dovedností hravou formou.